Home » Dieselgate: cum Volkswagen a generat un scandal monstru in 2015 » Dieselgate: cum Volkswagen a generat un scandal monstru in 2015

Dieselgate: cum Volkswagen a generat un scandal monstru in 2015

Dieselgate 2015 - scandalul Volkswagen TDI
HomeSeptember 29, 2015 at 9:47 am

Toata lumea vorbeste despre Dieselgate sau mai bine spus despre scandalul emisiilor provocat de Volkswagen. Agentiile de stiri din toata lumea duduie: “Volkswagen e pe marginea prapastiei”, “Minciuna secolului”, “Conducatorul Volkswagen va fi demis” etc.

Am citit in ultimul timp o multime de titluri apocaliptice, iar publicatiile din toata lumea au transformat acest scandal intr-un reality-show. Noi am decis sa ne lamurim in cele intamplate, sa incercam sa dam o apreciere cat mai exacta acestui eveniment si evident, sa tragem unele concluzii.

Scandalul generat de Volkswagen a primit denumirea Dieselgate, o denumire inspirata de scandalul Watergate, produs in anii ’70 in SUA.

Dieselgate: cand a inceput?

Totul a inceput inca in anul 2014. Atunci, organizatia americana ICCT – International Council on Clean Transportation , a supus testelor de emisii si consum 2 berline Volkswagen. Era vorba despre versiunile diesel ale modelelor Jetta si Passat. De ce au fost alese anume ele? Nu stim, lasam adeptii teoriei conspiratiei sa dea un raspuns la aceasta intrebare. Stim in schimb de ce ICCT si-a indreptat atentia catre Volkswagen si nu catre alt producator. In ultimii ani, nemtii au fost foarte agresivi in promovarea pe continentul american. Acestia afirmau ca masinile cu motoare diesel mai ca nu consuma nimic, sunt ecologice, ba chiar pot rivaliza cu modelele hibride. Si avand in vedere ca americanii traditional prefera automobilele cu motoare pe benzina, nici nu e de mirare ca organizatia amintita mai sus a decis sa verifice afirmatiile facute de Volkswagen.

Zis si facut, au fost selectate 2 masini, au fost efectuate testele de laborator, iar rezultatele obtinute nu au mirat pe nimeni – emisiile de noxe corespund in totalitate valorilor anuntate de Volkswagen. Lucrurile s-au schimbat radical atunci cand masurarile au fost facute pe autostrada. S-a dovedit atunci ca emisiile reale le depasesc pe cele oficiale chiar si de 35 de ori. Ba mai mult, testarile repetate au ridicat aceasta valoare pana la 40.

Un asemenea rezultat nu poate fi explicat de vreo eroare statistica ori de stilul de condus adoptat de sofer. Era clar – Volkswagen are probleme foarte mari.

In 2014, nemtii au anuntat o companie de chemare in service pentru unele modificari la soft-ul masinilor, insa americanii au decis sa continue investigatia si sa afle intr-un final de ce masurarile din laborator se deosebesc asa tare de cele efectuate pe drum.

Dieselgate – scandalul Volkswagen: am sfeclit-o

S-a dovedit ca automobilele Volkswagen dotate cu motorul 2.0 TDI mai aveau in dotare un soft foarte inteligent. La conectarea in laborator a aparatului de masurare, soft-ul trecea motorul in regimul “Eco”, iar rezultatele testelor nu puteau decat sa bucure. Astfel, Volkswagen a inregistrat vanzari destul de bune in California, stat cu cele mai severe cerinte ecologice din lume.

Totusi, atunci cand masina era scoasa pe autostrada, motorul era trecut in regim de functionare normal. Deci toata lumea era fericita, ecologii se bucurau de emisiile reduse, iar soferii de puterea si dinamica automobilelor.

Secretul a fost descoperit in 18 septembrie 2015, iar seful de atunci al concernului german – Martin Winterkorn a tinut un discurs. Nu il publicam in intregime, ci doar cateva enunturi importante: “imi pare foarte rau”, “mai mult nu se v-a intampla”, “demaram o investigatie”.

Seful Volkswagen America a fost ceva mai direct – “am sfeclit-o”, asta a spus Michael Horn in 22 septembrie.

Dieselgate – scandalul Volkswagen: panica la burse

Luni, pe 21 septembrie cotatiile Volkswagen de la burse au cazut cu peste 35%. E pentru prima data cand compania sufera asa pierderi intr-o singura zi. Si se pare ca raul cel mare abia urmeaza.

Gandul ca si ceilalti producatori auto nu sunt tocmai sinceri, a rezultat in scaderi de valoari pentru Daimler AG, PSA Peugeot Citroen, Renault si BMW. Fiecare a pierdut la bursa intre 4 si 8%.

Dieselgate – scandalul Volkswagen: urmari

Ce urmeaza pentru Volkswagen? In primul rand va avea de suferit enorm reputatia companiei. Cu siguranta vanzarile modelelor cu motoare diesel in SUA se vor reduce foarte mult. Plus la toate, VW va avea de platit si amenzi. Se vorbeste ca valoarea acestora ar putea depasi 18 mlrd de dolari. Totusi, chiar si aceasta suma nu va duce la falimentarea companiei. Asta pentru ca plata amenzilor va fi esalonata, dar mai important, Volkswagen numai in 2014 a inregistrat profituri de peste 10 mlrd euro. Deci, daca e sa urmam aceasta logica, nemtii vor fi nevoiti sa lucreze 1,5 ani fara ca actionarii sa inregistreze venituri.

Dieselgate 2015 - scandalul Volkswagen

Dieselgate 2015

Citeste si:

Volkswagen Tiguan 2: motoare noi si o versiune hibrida

Dieselgate 2015 – scandalul Volkswagen

<

Galerie de Imagini

Slide 1
Slide 2
Dieselgate 2015 - scandalul Volkswagen TDI Dieselgate 2015 - scandalul Volkswagen

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *