Home » Istoria Opel – norocosul, istoria companiei Opel » Istoria Opel – norocosul, istoria companiei Opel

Istoria Opel – norocosul, istoria companiei Opel

HomeApril 23, 2013 at 9:56 pm

Cu 150 de ani in urma, un oarecare Adam Opel a deschis o fabrica de productie a masinilor de cusut. De ar fi stiu mult stimatul domn ca va intra in istorie din cu totul alt motiv. Astazi vom vorbi despre istoria opel – producator de masinarii de cusut, biciclete, motociclete si desigur automobile.

Adam Opel si Sophia Opel - istoria opel

Profitul e mai presus de toate (Adam Opel) – Istoria Opel

Adam Opel era un adevarat om de afaceri – foarte rezonabil si foarte atent. Afacerea cu masinariile de cusut aducea un profit foarte bun, ca nu exista vreo gospodina in Germania care sa nu isi doreasca un “overlock” cu inscriptia AD – Adam Opel. E evident ca banii in firma veneau in cantitati impunatoare. Iar, domnul Opel nici nu avea de gand sa se opreasca. In primul rand a mutat fabrica dintr-o incapere mica din Rüsselsheim, in alta mult mai mare, pentru a produce mai mult si respectiv a vinde mai mult. Iar, apoi ca si oricare om de afaceri s-a gandit sa-si extinda businessul. Ca doar bani prea multi nu exista. Opel a ales bicicletele – de ce nu? In a doua jumatate a secolului 19, Europa a fost cuprinsa de un adevarat bum al vehiculelor pe 2 roti, iar productia lor promitea dividente importante. Gata s-a hotarat, insa trebuie sa recunoastem ca Opel senior spre deosebire de cei 5 fii ai sai, era destul de sceptic in privinta bicicletelor. Dar, dupa ce a calculat toate riscurile si veniturile potentiale, Adam Opel a luat decizia justa si in nomenclatorul de produse al companiei au aparut si bicicletele.

Ultimele decenii ale secolului, s-au pecetluit in istoria Opel drept o perioada de inflorire. E destul sa spunem ca firma lui Adam era considerata cel mai serios producator de masini de cusut si biciclete din Germania. Doar ca, apoi a venit perioada neagra, cu adevarat neagra. In primul rand, piata transportului pe 2 roti devenea tot mai saturata, iar acest lucru insemna inevitabil scaderea vanzarilor. Mai mult, in 1895 Adam Opel s-a stins din viata. Mostenitorii – sotia Sophia si cei 5 fii au inceput a gandi ce era de facut.

Istoria Opel Un fel de Motobike Opel

Cine a propus ideea automobilelor, nu stim cu certitudine. La granita dintre secolele 19 si 20, ideea vehiculelor cu autopropulsie era foarte populara, ramanea doar sa te agati de ea. Problema se ascundea ca de obicei in detalii. Compania Opel detinea resursele tehnologice necesare, mijloace financiare suficiente si chiar relatii utile, insa ii lipsea cu desavarsire experienta in constructia automobilelor.

Din acest motiv, marea familie Opel s-a adresat lui Friederich Lutzmann – la acel moment un cunoscut inginer si fabricant din Germania. Acesta avea o viziune destul de clara asupra modului in care ar trebui organizata o productie de autovehicule. Partile au batut palma. Pe banii de pe biciclete, Lutzmann foarte repede a gandit si creat un model de 1.5 l, ce dezvolta intre 3,5 si 8 cai putere, pe care cumparatorii…l-au ignorat aproape in totalitate. In 1899 s-a reusit a vinde 11 vehicule. Anul urmator, vanzarile au ajuns la 24 unitati, dar asta nu era destul pentru o activitate profitabila.

Modelul construit de Lutzmann - istoria opel

“Nu e bine!” – a decis familia Opel si in regim de urgenta a reziliat contractul cu Lutzmann. Mai mult de atat, prima experienta negativa cu automobilele i-a facut pe succesorii lui Adam sa se gandeasca la o alta modalitate de investitie a banilor. Era cat pe ce ca istoria opel ca producator auto sa se incheie fara macar sa fi inceput. Insa intuitia si-a facut treaba si Opel a devenit un adevarat brand auto.

Francezul – Istoria Opel

Compania auto franceza Darracq, care era destul de renumita, se afla in cautarea unui partener de afaceri in Germania. “Opelii” au hotarat sa riste inca o data si repede au semnat un contract de distributie. Spre deosebire de experienta cu Friederich Lutzmann, treburile  pornise mult mai bine si in curand vanzatorii Opel au inceput a produce caroserii pentru sasiurile Darracq. Iar in 1906, dupa ce au acumulat ceva experienta, germanii au hotarat ca se pot descurca si singuri.

Si nu au gresit! Una din primele creatii individuale Opel – cabrioletul 4/8, cunoscut ca “Doctorwagen” – a devenit un adevarat hit in Germania. Un succes si mai mare l-a avut modelul 4/12 Laubfrosch, care aparuse dupa primul razboi mondial. Suspicios de asemanator cu popularul in acele timpuri Citroen type A, noul model a fost unul din automobilele care in adevaratul sens al cuvantului a pus Germania pe roti.

Opel Laubfroschf - istoria opel

Opel devenise cel mai mare producator auto din Germania, iar de productia bicicletelor aproape ca nu-si mai amintea nimeni. Acum e destul de straniu macar sa ne imaginam, ca in primul sfert al veacului 20, Opel era considerat oficial cel mai mare producator de biciclete din lume.

Sub aripa unei corporatii puternice – Istoria Opel

Cat de paradoxal nu ar suna, dar din cauza succesului comercial firma Opel si-a pierdut independenta. Nu, nu, producatorul din Russelheim nu a dat falimentul, ba din contra – intreprinderea infloritoare a atras atentia marelui General Motors. Nu avem nici un dubiu ca daca oaspetii de peste ocean s-ar fi adresat mandrului André Citroën ori arogantului Louis Renault, ar fi fost refuzati. Insa mostenitorii Opel traiau dupa principiul preferat a lui Adam – profitul e mai presus de toate. In acest fel, familia Opel a vandut actiunile sale concernului GM, devenind astfel cea mai bogata familie din Europa.

Acest lucru a avut loc in 1929, iar peste 4 ani de la venirea la putere a lui Hitler, situatia a inceput a se inrautati. In a 2-a jumatate a anilor ’30, nazistii au inceput a nationaliza companiile industriale mari. Opel nu a facut exceptie si la urma urmelor, GM a fost nevoit sa cedeze filiala sa europeana. Istoria Opel a cunoscut o noua intorsatura – compania a trecut sub controlul statului.

In timpul celui de-al doilea razboi mondial, Opel asambla si componente pentru avioanele de lupta Ju-88 - istoria opel

Situatia a inceput a se imbunatati doar dupa cel de-al doilea razboi mondial, dar nu deodata. Uzina din Brandenburg a ramas pe partea sovietica a Germaniei, iar cea din Russelheim era doar ruine. Drept rezultat General Motors nu ardea de nerabdare sa se intoarca in Germania. Iar, comisia special creata pentru aceasta problema, i-a recomandat presedintelui GM de atunci – Alfred Sloan sa renunte definitiv a fosta proprietate. Din fericire, domnul Sloan s-a dovedit a fi un businessman mai bun decat toti consilierii sai luati la un loc si in octombrie 1948, astfel, istoria Opel a avut continuare.

Opel Insignia - istoria oepl

A fost un timp cand partea europeana a lui General Motors unde intra si brandul britanic Vauxhall ocupa locul 2 pe continent. Insa, zilele de aur au c-am ramas in urma. Compania trece printr-o criza cronica, aceasta era cat pe ce sa fie vanduta unei banci rusesti, tranzactia a fost stopata in ultimul moment.

Acum proprietarii din Detroit afirma ca Opel este o parte indispensabila a corporatiei GM si ca asa va fi intotdeauna. Vom trai si vom vedea…Istoria ne-a dovedit in repetate randuri ca Opel stie a iesi din incurcaturi.

Citeste si asta:

Toyota Motor Corporation – 75 de ani 

This time is Hudson!!! – istoria automobilui Hudson

Istoria Opel

<

Galerie de Imagini

Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Adam Opel si Sophia Opel Un fel de Motobike Opel Modelul construit de Lutzmann Opel Laubfroschf In timpul celui de-al doilea razboi mondial, Opel asambla si componenete pentru avioanele de lupta Ju-88 Opel Insignia

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *