Home » Istoria Skoda: constructorul ceh a implinit 110 ani de la fondare » Istoria Skoda: constructorul ceh a implinit 110 ani de la fondare
Acum 110 ani, in orasul ceh Mlada Boleslav, a luat startul productia de masini. Anume atunci a inceput istoria Skoda.
Firma de contructie a bicicletelor Laurin & Klement a fost fondata in anul 1895 de mecanicul Vaclav Laurin si vanzatorul de carti Vaclav Klement. In anul 1899 cei doi s-au apucat de asamblarea motocicletelor, iar in octombrie 1905, a fost lansat primul automobil Laurin & Klement Voiturette A. Masina era dotata cu un motor de 1.0 litri ce producea 7 cai putere, o transmisie manuala cu 3 trepte, vehiculul fiind capabil sa atinga viteza maxima de 40 km/h. De pe portile uzinei au iesit 44 unitati de Laurin & Klement Voiturette A, insa pana in zilele noastre nu s-a pastrat niciuna. In muzeul Skoda din Mlada Boleslav puteti intalni o copie a acestui automobil.
La inceput, Laurin & Klement era o companie destul de mica, care nu pretindea la o notorietate prea mare nici macar in cadrul imperiului austro-ungar. Lucrurile erau pe cale sa se schimbe in anul 1925, atunci cand Laurin & Klement a intrat in componenta firmei Skoda Pilsen. In 1926 lumea a vazut pentru prima data renumitul logo, iar peste inca cativa ani, Skoda devenise una din cele mai importante intreprinderi din proaspta creata Cehoslovacie.
Cehii au inceput sa produca nu doar autoturisme si camioane, compania mai era un element foarte importat al complexului militar cehoslovac, asambland tot felul de vehicule de razboi. In aceste conditii, Skoda a avut parte de o ascensiune foarte rapida, insa aceasta nu a durat prea mult. In perioada celui de-al doilea razboi mondial, atunci cand Cehoslovacia a fost ocupata de armata hitlerista, Skoda producea doar armament si vehicule pentru armata germana. Din aceasta cauza, halele de productie devenise tinte pentru bombardametele americano-engleze. Astfel, o buna parte din capacitatile de asamblare detinute de Skoda au fost distruse, compania aflandu-se in 1945 in pragul desfiintarii.
Din fericire, soarta a decis altfel, iar istoria Skoda a primit un nou inceput, constructorul devenind din nou liderul industriei auto din Cehoslovacia. Mai mult, in anii ’50-’60, masinile Skoda erau practic capabile sa rivalizeze cu produsele altor producatori europeni.
Cu timpul insa, distanta dintre cehi si ceilalti europeni a capatat dimensiuni tot mai semnificative. Vanzarile erau in continua scadere, iar destramarea blocului sovietic, a dus la pierderea celei mai importante piete de desfacere a companiei. Ultimele modele dezvoltate desinestatator de Skoda au fost hatchback-ul Favorit si estate-ul Forman.
In anul 1991, Skoda a semnat un parteneriat cu Volkswagen, iar peste 9 ani, nemtii devenisera proprietarii producatorului ceh. Sub aripa germanilor, Skoda s-a transformat foarte repede in unul din cele mai renumite branduri auto din Europa. Astfel, daca in perioada socialista, Skoda producea cateva zeci de mii de automobile pe an, astazi, uzina din Mlada Boleslav asambleaza in 12 luni peste jumatate de milion de masini.
In 110 ani de existenta, Skoda a pus sigla pe aproape 17 mln. de automobile. Chiar si asa, brandul Laurin & Klement nu a fost dat uitarii. Sub acest nume sunt produse Skodele exclusiviste, destinate de cele mai multe ori conducatorilor de stat.
Istoria Skoda
Citeste si: