Home » Masini electrice: care sunt cele mai bune automobile electrice ale momentului » Masini electrice: care sunt cele mai bune automobile electrice ale momentului
Este cat se poate de evident ca unitatile de propulsie clasice vor fi inlocuite in urmatoarele decenii. Asta din cel putin 2 motive: 1 rezervele de hidrocarburi disponibile pe pamant sunt limitate, si 2. motoarele cu ardere interna sunt o sursa foarte de serioasa de gaze nocive. Companiile ce formeaza industria auto mondiala inteleg aceste lucruri si incearca (ori cel putin asa pare), sa ofere lumii alternative pentru agregatele ce au nevoie de benzina ori motorina. Adevarul e ca in ultimii 10 ani, pe piata au fost scoase mai multe modele ce utilizeaza carburanti netraditionali, insa putine dintre ele au avut un real succes printre cumparatori. In materialul ce urmeaza va oferim o sinteza asupra 3 masini electrice, care dupa parerea noastra reprezinta o alternativa plauzibila pentru automobilele cu ansambluri de propulsie clasice.
Uleiuri Castrol, Motul, Mobil1 ieftine – verifica pretul aici.
Mentionam din start ca vom vorbi despre automobile cu propulsie exclusiv electrica. Modelele hibrid, urmand sa devina subiectul unui material separat.
1. Masini electrice: Tesla Model S – probabil cel mai reusit automobil complet electric al momentului. Tesla Model S a debutat in anul 2012 anuntand o revolutie in industria auto. Masina electrica americana este oferita in compania a doua versiuni de baterie: 60 si 85 de kw. Prima ofera o autonomie de 375 km, iar cea de-a doua, 500 de km. In spatele masinii, este montata unitatea de propulsie. Este vorba despre un motor de inductie trifazat, ce dezvolta aproximativ 420 cai putere si 600 Nm de cuplu motor pentru versiunea Perfomance si 362 cai putere pentru versiunea de baza.
Cu toate astea, Tesla Model S nu este un automobil fara probleme. Spre exemplu, rezerva de autonomie se reduce aproape jumatate din valoare expusa de producator, daca masina este condusa la viteze de peste 130 km/h. Mai mult, temperaturile mici, pot influenta si ele capacitatile bateriilor.
Tesla nu are la moment un showroom in Romania, dar doritorii de a achizitiona un Model S, pot face acest lucru in orasul olandez Tilburg, acolo se si asambleaza automobilele Tesla destinate pietii din Europa.
Autonomia masinii este asigurata de peste 7000 de mini-baterii lithium-ion. Pentru incarcarea completa a acestora de la o sursa de 220V, este nevoie de aproximativ 10 ore. Insa, americanii ofera inca cel putin 2 alternative pentru incarcarea bateriilor. Prima alternativa este reteaua supercharger, ce consta din puncte de alimentare rapida, capabile sa incarce bateriile lui Model S in 30 de minute pana la aproximativ 60% din capacitate. Reteaua Supercharger este destul de bine dezvoltata in SUA, insa in Europa este inca la inceput de drum. La momentul actual, de „superincarcatoare” se bucura Olanda, Norvegia, Germania, Danermarca, Elvetia, Marea Britanie, Franta si Austria. A doua alternativa disponibila pe piata americana este schimbarea blocului de baterii in cadrul centrelor de deservire Tesla. Acest procedeu dureaza aproximativ 90 de secunde si presupune un cost de 80 de dolari.
2. Masini electrice: Renault Zoe – cel mai popular automobil electric de productie europeana. Subcompacta franceza este capabila sa ofere o autonomie de 210 km – deloc rau pentru o masina destinata traficului urban. Zoe este alimentata de o baterie de 22 kw, iar propulsia este asigurata de un motor electric ce dezvolta 88 cai putere si 210 Nm de cuplu maxim. Pentru incarcarea completa a bateriei de la o sursa simpla, e nevoie de aproximativ 8 – 9 ore.
Modelul Zoe nu poate fi cumparat in Romania. Chiar daca achizitionarea era posibila, ramane sub semnul intrebarii relevanta acestei cumparaturi. Spunem asta pentru ca pretul lui Zoe in tara noastra ar trece probabil de 20.000 euro. E adevarat ca in Franta, acest model se comercializeaza pentru mai putin de 14.000 euro, insa acolo, Guvernul ofera un bonus de 7.000 de euro la achizita unui automobil electric. Insa nu pretul ar ameninta succesul masinutii franceze. Marea problema, din punctul nostru de vedere consta in faptul ca cumparatorul este obligat sa achite aditional inca 78 de euro lunar pentru inchirierea bateriei. Plus la toate, Renault, detine un singur centru de deservire a vehiculelor electrice in Romania, la Bucuresti.
Totusi, Zoe ramane o masina foarte bine gandita si construita, iar micile erori de strategie comerciala a celor de la Renault, nu pot schimba in nici un caz acest lucru. Inginerii au facut o treaba foarte buna, marketerii insa, mai au un pic de gandit.
3. Masini electrice: BMW i3 – un automobil electric lansat de bavarezi in anul 2013, ca parte componenta a noului brand „BMW i”. I3 este dotat cu un propulsor electric ce dezvolta 170 de cai putere si 250 Nm de cuplu motor. Alimentarea agregatului este efectuata de o baterie de 17,5 kw, ce asigura o autonomie de aproximativ 160 km. Ca si in cazul celorlalte masini electrice, modelul i3 poate fi incarcat atat de la o sursa de curent standart (in aproximativ 8-9 ore), cat si de la surse dedicate, oferite de compania bavareza. Acestea includ statia de incarcare BMW i Wallbox Pure ce poate fi achizitionata de client aditional, si statiile de alimentare publice, care in aproximativ 30 de minute pot alimenta bateria lui i3 pana la 80% din capacitate.
La moment, BMW i3 nu este comercializat in Romania, dar in Germania, un astfel de automobil porneste de la 35.000 euro.
Masini electrice
Citeste si:
Masini chinezesti: ce automobile din China exista pe piata