Home » Primele masini: cum a inceput istoria marcilor auto » Primele masini: cum a inceput istoria marcilor auto
Fiecare marca de automobile a avut inceputurile sale. De multe ori, primele masini erau incercari timide de a intra in ceea ce urma sa devina industria auto mondiala. Multe din primele automobile aveau o groaza de defecte, insa altfel, era imposibila astazi aparitia revolutionarului BMW i8 ori a lui Tesla Model S.
Dupa cum probabil deja ati inteles, in materialul ce urmeaza, ne vom aduce aminte de primele masini lansate pe piata. Mai mult, vom discuta despre primele modele auto ale fiecarui producator in parte.
Renumitul brand italian, la incepturile sale purta numele A.L.F.A, fiind o abreviere a expresiei: Anonimo Lombardo Fabbrica Automobili. Numele complet, a fost obtinut dupa ce in 1915, afaceristul Nicola Romeo a cumparat marca A.L.F.A.
Primul automobil A.L.F.A, modelul 24 h.p., era dotat cu un benzinar de 2.4 litri ce dezvolta 24 cai putere. Mai tarziu, agregatul fusese schimbat cu un propuslor de 4.0 litri, ce permitea masinii sa atinga o viteza maxima de 100 de km/h.
Primul automobil Audi a fost modelul Type A. Acesta avea sub capota un motor pe benzina de 2,5 litri ce era capabil sa dezvolte 22 cai putere. In multe aspecte tehnice, primul model auto Audi, il repeta pe Horch 18/22, insa acest lucru a trecut aproape neobservat.
Dupa primul razboi mondial, renumitul producator de motoare pentru avioane, s-a vazut nevoit sa gaseasca o noua utilizare potentialului sau de productie. A existat chiar o perioada in care BMW fabrica mobila. A trecut apoi la motociclete, ca in anul 1928 sa achizitioneze compania Dixi, ce se ocupa atunci de asamblarea sub licenta a legendarului Austin Seven. Cu alte cuvinte, primul automobil BMW nu este altceva decat o copie modelului auto britanic Austin Seven.
Primul model al marcii Chevrolet a fost Classic Six. Acesta avea un motor cu 6 cilindri ce producea 40 cai putere. Automobilul proiectat de Etienne Planche se vindea pentru 2150 dolari, iar succesul sau comercial nu a fost prea mare. Astazi, s-au mai pastrat doar 2 exemplare de Chevrolet Classic Six.
Dupa ce a luat sfarsitul primul razboi modial si cererea de obuze a scazut dramatic, omul de afaceri Andre Citroen a decis sa-si incerce puterile la productia de automobile. Prima masina din istoria Citroen, a fost modelul A, contruit in anul 1919. Automobilul era propulsat de un motor de 1.3 litri, ce producea un maxim de 18 cai putere.
Primul automobil de serie marca Ferrari a fost speedster-ul 125S. Acesta a fost lansat in anul 1947, avand unb capota un motor de 1.5 litri ce dezvolta 118 cai putere.
Mai multe despre marca Ferrari gasiti aici.
Fabrica de automobile italiene din Torino, sau mai simpu FIAT, a fost fondata in anul 1899. Primul automobil dezvoltat de constructorul italian a fost micutul Fiat 3,5 h.p. Acesta avea in dotare un motor de 600 cmc ce producea 4 cai putere si o cutie de viteze in 3 rapoarte pentru mersul inainte. Treapta pentru marsarier nu era prevazuta.
Model A a fost primul automobil de marca Ford si avea un pret de 850 dolari. Masina avea un motor cu 2 cilindri ce producea 8 cai putere si o transmisie cu 3 viteze.
Primul automobil lansat de Lamborghini purta numele 350 GT, avea un motor V12 ce dezvolta 280 cai putere si un design dezvoltat de atelierul: „Carrozeria Touring”.
Primul automobil din istoria companiei Mazda se numea R360. Masina a fost lansata in anul 1960, propulsata fiind de un motor de 0,36 litri ce livra 16 cai putere. Pana la o Mazda MX-5 mai era cale lunga, dar toate lucrurile mari incep cu maruntisuri.
Primul automobil in adevaratul sens al cuvantului sub brandul Mercedes a fost dezvoltata de nemtii Daimler si Maibach pentru fiica unui afacerist austriac. Istoria spune ca viitoarea proprietara purta numele Mercedes, si pentru ca masina s-a dovedit a fi foarte reusita, noile modele a celor de la Daimler Motoren Gesellschaft se numeau Mercedes.
Primul automobil marca Nissan, a fost o copie a sedanului Graham Paige Special Six. Productia acesteia a inceput in anul 1937 la fabrica Jidosha Sezo Co ltd., ce apartinea companiei Datsun, care ulterior fusese redenumita in Nissan Motors. Model 70 nu reprezenta nimic special pentru acele timpuri, insa aportul sau la incurcata istorie a marcii Nissan este destul de important.
Dupa moartea lui Adam Opel, mostenitorilor companiei le-a venit ideea sa inceapa productia de automobile. Pentru asta, ei s-au adresat lui Friederich Lutzmann – la acel moment un cunoscut inginer si fabricant german. Acesta avea o viziune destul de clara asupra modului in care ar trebui organizata o productie de autovehicule. Partile au batut palma. Pe banii de pe biciclete, Lutzmann foarte repede a gandit si creat un model de 1.5 l, ce dezvolta intre 3,5 si 8 cai putere, pe care cumparatorii…l-au ignorat aproape in totalitate. In 1899 s-a reusit a vinde 11 vehicule. Anul urmator, vanzarile au ajuns la 24 unitati, dar asta nu era destul pentru o activitate profitabila. Pentru mai multe informatii accesati link-ul.
Probabil va intrebati de ce primul automobil Peugeot se numea Tip 2 (Type 2). Foarte simpu, Type 1 era o masina cu motor cu aburi, primul Peugeot cu propulsor cu ardere interna a primit numele Type 2. E de mentionat insa ca Type 2 era o copie licentiata a masinii Daimler cu motor Panhard & Levassor.
Ideea continuarii afacerii de familie cu nasturi nu-l impresiona prea tare pe Louis Renault, francezul visandu-se constructor de automobile. Astfel, intr-un mic atelier, viitorul om de afaceri a construit prima sa masina. Aceasta a primit numele Voiturette, iar in anul 1899, cand vehiculul a fost prezentat la Paris, Louis Renault a primit din start 60 de comenzi cu plata in avans.
Ca si Opel, istoria Toyota a inceput de la fabricarea masinariilor de cusut, iar primul automobil: berlina cu 4 portiere A1, a fost lansata in anul 1935. Primul automobil Toyota nu avea nimic spectaculos in el. Exteriorul amintea suspicios de mult Chrysler Airflow, iar sasiul si motorul au fost foarte atent copiate de pe unitati Chevrolet. Dar, ce sa-i faci, toate au un inceput.
Oficial numit Type 1, dar neoficial Beetle, Kafer, Bug, Kodok etc., primul automobil din istoria Volkswagen a fost creat de Ferdinand Porsche la comanda lui Adolf Hitler. Ultimul dorea sa ofere poporului un automobil incapator, usor de intretinut, dar mai important ieftin. Porsche s-a descurcat de minune, iar in anul 1938 a fost lansat ceea ce urma sa devina o legenda istoriei automobilistice mondiale: Volkswagen Type 1.