In luna mai a anului curent, brandul american de automobile Buick a implinit 110 ani de la fondare. Cu ocazia acestui eveniment am decis sa discutam despre fondatorului uneia din cele mai vechi companii auto din lume – David Dunbar Buick.
Istoria Buick: primul succes
“Felicitarile mele, domnule Buick ! Sunteti un om foarte bogat acum”, – reprezentantul companiei Standart Sanitary a strans puternic mana interlocutorului sau. – “Ce planificati sa faceti in continuare ?”
David Dunbara Buick in loc sa raspunda, pur si simplu a zambit. Desigur scotianul avea un plan, pe care inca il tinea in secret si desigur nu avea nici un dubiu asupra succesului ce il asteapta. Atunci cand in joc intra unul din ce mai buni inventatori ai Americii, cum sa fie altfel?
David s-a nascut in Scotia, in familia unui simplu lemnar. Cand David avea 2 ani, parintii acestuia au emigrat in Statele Unite ale Americii in cautarea unei vieti mai bune. Aici munca pentru lemnari era suficienta, insa acest lucru nu a adus fericirea in familia Buick si la 3 ani de la sosirea in SUA, tatal lui David moare. Mama, muncea din greu pentru a-si putea hrani fiul. Nu e de mirare ca Buick junior a inteles repede ca viata nu e simpla deloc si la 15 ani isi gaseste primul loc de munca – ucenic intr-o mica firma de reparatie a instalatiilor sanitare. Anume aici pentru prima data tanarul David si-a etalat calitatile. Curiozitatea fara margini si logica au facut din el un inventator de exceptie. Una din inventiile sale care ne-a afectat viata tuturor (nu exageram) este un principiu nou, eficient si foarte ieftin de emailare a cazilor de baie. Acest principiu se foloseste si in zilele noastre.
Cazile emailate s-au dovedit a fi un real succes. La acel moment, David Buick si partenerul sau de afaceri – William Sherwood, se aflau deja la conducerea companiei de reparatii sanitare. Afacerea Buick & Sherwood care si pana la acel moment mergea destul bine, a explodat pur si simplu. Cat timp David era ocupat de creativitate si inginerie, prietenul sau, un bun specialist in comert, se ocupa de contabilitate. Din pacate explozia a fost de scurta durata.
Marea problema a aparut atunci cand mintea plina de idei a lui David a inteles ca nu e bine sa stai prea mult timp pe acelasi loc si in anii ’90 a-i secolului 19 Buick si-a gasit o noua pasiune – motoarele cu ardere interna. Pentru inceput David a construit propriul sau motor, concluzionand apoi ca astfel de mecanisme pot avea o utilizare foarte larga, mai ales in agricultura. Dar, cand Buick a auzit pentru prima data de automobile, utilajele agricole au fost imediat uitate. Unitati autopropulsate – asta-i viitorul, ca doar n-ai sa te ocupi toata viata de emailarea cazilor. Zis si facut, dupa o cearta de zile mari cu partenerul sau Sherwood, David vinde partea sa din afacere companiei Standart Sanitary, pentru 100.000 $, foarte multi bani pentru acele timpuri.
Istoria Buick: automobile
Din pacate, David Buick, ca multi alti oameni talentati, nu era prea organizat, dar mai rau, era un afacerist submediocru. Lipsa totala a talentului comercial era probabil cel mare minus al sau. Totusi, o problema globala acest lucru a devenit ceva mai tarziu, pana cand insa, ia nastere compania Buick Auto-Vim and Power. Aceasta era specializata in productia motoarelor stationare cu ardere interna. Dar, fara macar sa inceapa in adevaratul sens al cuvantului productia motoarelor, David se orienteaza catre automobile – ca doar e mai complicat, respectiv mai interesant. Astfel, in 1902 Buick impreuna cu alti 2 ingineri construieste prima masina.
Din nefericire nu a ramas nici o poza a acelui prototip, insa se spune ca vehiculul avea ceva in comun cu Oldsmobile Curved Dash. Motorul primului Buick s-a dovedit a fi neasteptat de bun: fiabil si destul de puternic pentra a urca dealurile mai abrupte – anume acest lucru era considerat atunci un metric al calitatii. Prin urmare, masina a iesit destul de bine, insa perioada de cercetare si constructie a consumat tot capitalul financiar al tinerei companii.
In cautarea banilor pentru continuarea afacerii, David se adreseaza cunoscutului sau, Ben Briscoe. Acesta investeste 5000 $, bani pe care Buick cu mare succes ii cheltuie fara sa ajunga la etapa productiei in masa.
In mai 1903, dupa inca o reorganizare, firma primeste numele – Buick Motor Company, nume valabil si in zilele noastre, iar in curand isi gaseste si un nou proprietar. Ben Briscoe, fiind saturat sa mai astepte profitul promis, vinde compania unui industrias de succes – James Whiting. Proprietarul Flint Wagon Works, in primul rand schimba locatia de productie din Detroit in micul oras Flint. Toata mutarea asta a indepartat si mai mult inceperea productiei. Abia peste un an, Buick Motor Company, a adus pe piata primul automobil – modelul B.
In primul an au fost asamblate doar 37 masini, posibilitatile financiare mediocre nu permiteau o dezvoltare a productiei. Mai rau, fabricantul de furgonete a inceput a-si pierde rabdarea. Initial o fabrica de masini parea o afacerea mai simpla si mult mai profitabila.
Uite asa, compania Buick ajunge in mainele lui William Durant. Viitorul fondator al General Motors nu era prea interesat de automobile la acel timp, dar modelul B a reusit sa schimbe radical situatia. Deja in 1904, William devine noul proprietar al Buick Motor Company si imediat se apuca de treaba. Acesta a marit capitalul social al companiei de la 75.000 $ la 1,5 mln $, a comandat noi echipamente de productie si respectiv a inceput serios sa dezvolte procesul de productie. Drept rezultat in 1905 compania livreaza 750 automobile, peste un an 1400 si tot asa mai departe. La scurt timp, Buick a devenit a doua ca marime companie auto din SUA (prima era Ford) si baza pentru viitorul GM, in componenta caruia intra si in zilele noastre.
Insa, toate succesele companiei nu mai erau deja direct legate de David Buick. In primul rand acesta era parca in plus intr-o echipa ce se staruia sa produca mai mult si mai mult si inca un pic pe deasupra. Sa nu uitam ca la acel moment David detinea o functie mai mult de onoare (directorul companiei), in realitate insa, conducerea propriu-zisa era executata de William Durant. Trebuie sa mentionam ca Durant nici nu avea de gand sa-l inlature pe David. Insa toate ideile de modernizare ale domnului Buick primeau un – “nu se poate, pentru ca schimbarile vor duce la cresterea costurilor respectiv reducerea profiturilor”. Nu e de mirare ca in 1908 David Dunbar Buick paraseste compania din propria initiativa.
Istoria Buick: nemurirea
Se parea ca avand numele, talentul si banii sai Buick va face fata oricaror provocari. Din pacate, norocul si-a intors de data asta spatele. David infiintase o fabrica de productie a carburatoarelor, insa nu a avut succes. Apoi, a decis sa joace la bursa cu actiunile companiilor petroliere. Anume in aceasta sfera multi au reusit atunci sa se faca bogati, Buick insa dimpotriva a pierdut multi bani. Nici investitia imobiliara din Florida nu s-a terminat cu bine. Intr-un final, fondatorul uneia din cele mai de succes marci automobilistice a ajuns sa lucreze in calitate de….paznic. Pe strazi circulau mii de automobile cu numele sau pe capota, dar David Buick nu-si permitea nici macar o calatorie cu taxi-ul.
“Un ratat nu este omul ce a cazut, un ratat este un om ce a cazut si nu s-a mai ridicat” anume aceasta fraza a enuntat-o David in ultimul sau interviu. Din pacate, acesta nu s-a mai ridicat, iar in 1928, David Buick va fi rapus de cancerul la coloana.
Citeste si asta:
Toyota Motor Corporation – 75 de ani
HTC Rhyme Plum BOX (dock, casti, breloc bluetooth, husa, card 8GB) – 679 lei