Home » Istoria Ford F-150: legenda marelui american » Istoria Ford F-150: legenda marelui american
Istoria Ford F-Series nu este doar povestea unui model popular, istoria Ford F-Series reprezinta un lant din 13 generatii a unui fenomen nemaintalnit pana acum in automobilism. Modelul 150, cel mai popular din seria F, este recunoscut drept cea mai bine vanduta masina pentru ultimii 17 ani. Nici o camioneta nord-americana nu s-a vandut la fel de bine in ultimii 43 de ani.
Totul a inceput in 1948 cand la lumina zilei a fost scoasa gama Ford Bonus Built. Noua serie prezenta 4 modele principale de camionete si cateva unitati de comioane mai mari si chiar cateva autobuze scolare. In total seria cuprindea 8 modele (F1-F8) care erau dotate cu motoare ce dezvoltau intre 95 si 155 cai putere. Cele 4 modele principale erau toate camionete mici, iar cel mai popular s-a dovedit a fi modelul Ford F3 (foto).
In anul 1953 a fost lansata a doua generatie a gamei F-Serie. Modelele au fost redenumite: Pick-up-ul Ford F-1 a devenit F-100, fratii sai F-2 si F-3 s-au transformat in F-250, iar F-4 primise numele F-350. Din cate puteti vedea, renumitul F-150 inca nu era prezent in noua gama Ford. Interiorul masinilor era insa mai confortabil, iar unitatile de propulsie produceau deja intre 101 si 173 cai putere. Mai mult de atat, noua gerenatie F-Series putea oferi transmisie automata (Ford-O-Matic) si centuri de siguranta.
A treia generatie Ford F-Series s-a produs intre anii 1957 si 1960. Din multitudinea de modele lansate initial, spre sfarsitul anilor ’50 in noua gama de camionete mai ramasese doar modelele F-100, F-250 si F-350. Acestea au suferit importante schimbari stilistice pentru a corespunde influientelor acelei perioade. Vorbim mai ales de o cantitate impunatoare de crom pe partea frontala a caroseriei. Totusi, marea supriza era tractiunea integrala, care era disponibila pentru modele F-100 si F-250 drept optiune.
Generatia cu numarul 4 (1961-1966) a iesit in evidenta datorita unui experiment – Ford a propus cumparatorilor pick-up-uri ce nu se bazau pe un sasiu separat ci aveau drept structura de rezistenta insasi caroseria. Astazi nu mai uimesti pe nimeni cu o asemenea propunere, insa in anii ’60, ideea celor de la Ford era o premiera. Cumparatorii nu au acceptat noul concept si experimentul a fost stopat. In acelasi timp, Ford a facut un pas important – a integrat suspensia frontala cu arcuri Twin-I-Beam in noul model. Aceasta decizie a decis soarta pick-up-urilor pentru multe decenii inainte.
F-150 nu a fost prezent nici in generatia cu numarul 5 a serie F (1967-1972). In acea perioada, camionetele Ford au inceput a se echipa din plin. Au aparut mai multe versiune de tapiterie, iar designului exterior i se acorda o atentie sporita. Puterea motoarelor a crescut, acum versiunea de top livra 255 cai putere in locul celor 208 oferiti de generatia anterioara. Dimensiunile erau tot mai impunatoare, in uz intra notiunea Ranger, iar cutia automata devenise un lucru cat se poate de obisnuit.
A sasea generatie F-Series (1973-1979), este cea care a introdus pe piata modelul F-150. Fiind o componenta intermediara intre versiunile 100 si 250, noul pick-up putea lua la bord o sarcina mai substantiala decat fratele sau mai mic. Din acest motiv, Ford F-150 mai era numit heavy half-ton. El a fost creat pentru a face fata noilor cerinte ecologice din Statele Unite ale Americii. La acel moment, noul model era disponibil doar cu tractiune fata.
A saptea generatie a constituit momentul in care Ford F-Series a renuntat la sasiul creat inca in 1965. Astfel a aparut o noua platforma pe care erau montate 3 tipuri de caroserii. Schimbari substantiale au avut loc si la gama de motoare (spre exemplu, in serie a fost introdus noul V8 diesel de 6,9 l). Plus la toate, in premiera camionetele cu tractiune integrala aveau suspensii independente, insa transmisiile (automate cu 3 rapoarte si mecanice cu 4 trepte) au ramas neschimbate.
In a opta generatie (1997-1991), Ford F-150 este lipsit de transmisiile vechi , care au fost inlocuite cu agregate in 4 si 5 rapoarte. In anul 1985, apare o noua versiune F-150 dotata cu tractiune integrala si un nou tip de caroserie – SuperCab.
Istoria Ford F-series: a noua generatie
Generatia cu numarul 9 (1992-1996), vine cu schimbari importante la desenul caroseriei. Modificarile au fost dictate de dorinta conducerii de a imbunatatii indicatorii aerodinamici a-i camionetei. In anul 1992, Ford F-150 isi recupereaza platforma clasica Flareside de care a fost lipsit in anul 1987.
In anul 1997, Ford F-150 a fost supus unor modificari fundamentale, asteptate de aproape 17 ani. Modelul a primit o noua gama de motoare care includea unitati V6 si V8 ce dezvoltau intre 217 si 340 cai putere. Chiar daca aceasta geneneratie a picat testele la care a fost supus de catre IIHS, modernizarea masinii a dus la o crestere nesperata a vanzarilor – de la 750.000 unitati anual la 900.000 unitati. In acelasi timp, dupa o pauza de 3 ani, a fost din scoasa la lumina zilei versiunea F-150 SVT Lightning, care de data asta era dotata cu un V8 de 5,4 l ce dezvolta 360 cai putere.
Modelul anului 2004 a primit o noua platforma (P2) ce a fost dezvoltata in cadrul companiei Ford. Modernizarea a permis pick-up-ului F-150 sa se reabiliteze in fata celor de la IIHS care au evaluat siguranta masinii cu 4 baluri din 5. Plus la toate, noul Ford F-150 a primit o groaza de premii nationale si internationale, inclusiv pentru cel mai bine vandut model.
In anul 2009 a fost lansata a 12-a generatie a legendarului model. Masina si-a facut aparitia cu o cabina cu 2 portiere, transmisie automata (fara alternative) si 2 motoare noi V8 ce erau orientate spre reducerea consumului de benzina. Principiul „fuck fuel economy” a fost indepartat deja atunci, iar al 13-lea F-150 a continuat acest drum.
Istoria Ford F-series: a treisprezecea generatie
Pentru o descriere completa a recent lansatului Ford F-150, accesati acest link: Noul Ford F-150 2014: oficial la Detroit