Home » Masini rusesti: istoria industriei auto din Rusia » Masini rusesti: istoria industriei auto din Rusia

Masini rusesti: istoria industriei auto din Rusia

Masini Rusesti Lada 2106
Homeiunie 16, 2014 at 11:09 pm

Drumurile publice din Europa au cunoscut putine masini rusesti, insa nu pentru ca acestea nu ar exista. Automobilele rusesti exista, insa aria popularitatii lor se limiteaza la granita spatiului post-sovietic si toate incercarile conducerii Rusiei de a promova marcile auto autohtone in Europa, nu au avut sorti de izbanda.

In materialul ce urmeaza va propunem o mica descriere a industriei auto din Federatia Rusa, a marcilor de acolo si cateva imagini cu masini rusesti ce mai exista si astazi.

Masini rusesti: Lada – AvtoVaz

Compania AvtoVaz este o structura de stat, fondata in anul 1966, in fosta Uniune Sovietica. Prima masina construita de AvtoVaz s-a numit Jiguli 2101. Acest automobil nu era altceva decat un Fiat 124 cu emblema schimbata. Mai mult, primele loturi de masini sovietice au fost asamblate sub controlul specialistilor de la Fiat. Versiunea de export a modelului 2101 a primit numele Lada, pentru ca Jiguli era foarte asemanator la pronuntare cu frantuzismul „Gigolo” – bărbat cu moravuri dubioase (conform dexonline). Succesorii acestui model – Lada 2103, 2105, 2106, 2107 erau anuntate drept modele distincte, insa in esenta, toate erau versiuni facelift a lui 2101, respectiv Fiat 124. Interesant e faptul ca modelul 2107 s-a produs in Rusia pana in anul 2012 chiar daca a fost lansat inca in indepartatul 1982. Iar in Egipt, aceasta masina se produce si acum, sub numele Lada Riva.

Cele mai ieftine navigatii GPS 2015: Top 3

Masini Rusesti Lada 2101

Masini Rusesti Lada 2107

AvtoVaz a mai lansat in anul 1977 SUV-ul Lada 2121 Niva, conoscut in Europa drept Lada 4×4.  Acest model era bazat in mare parte pe mai micul 2106, chiar si motorul era o versiune ceva mai eficienta a unitatii de 76 cai putere cu care se echipa Lada 2106.

La momentul actual brandul Lada (cel mai important din lista cu masini rusesti), mai are in posesie 5 modele: Lada Priora, Lada Granta, Lada Kalina Lada 4×4 si Lada Largus. Ultima nu este altceva decat o versiune rebranduita a lui Dacia Logan MCV. In anul 2014, in halele de asamblare a firmei rusesti, a luat startul productia noii generatii a lui Nissan Almera, un model ce are la baza berlina Dacia Logan.

Masini Rusesti Lada Kalina

Masini rusesti: Gaz

Intreprinderea de stat Gaz a fost fondata in anul 1932, in orasul rusesc Nizhny Novgorod. Primele modele ale acestui constructor erau in linii mari niste copii de pe modele Ford A si Ford AA.

Dupa razboi, Gaz-ul s-a facut cunoscut in URSS cu ajutorul brandului Volga. Primul model cu sigla Volga pe el a fost Gaz 21. Acesta a fost lansat in anul 1957 fiind inspirat de la modele construite peste ocean. Cele mai importante surse de inspiratie pentru inginerii sovietici au fost Ford Mainline si Plymouth Savoy. Gaz 21 Volga a devenit instantaneu un vis pentru soferii din URSS, insa acest vis era unul irealizabil. In primul rand, pretul era unul fantastic de mare pentru anii ’60 – aproximativ 7800 dolari dupa cursul rubla/dolar de la acel timp. Apoi vine problema cea mai mare – Volga Gaz 21 nu putea fi achizionata de cetateanul simplu sub nici o forma. Singurii conducatori auto ce aveau acces la aceasta masina era taximetristii, directorii companiilor de stat, conducatorii de rang local si tot felul de activisti de partid. Mai mult, aceasta masina avea si cateva probleme destul de grave. Prima era motorul. Noul model se echipa cu un benzinar de 2,4 litri ce putea dezvolta intre 70 si 75 cai putere – mult prea putin pentru o masina ce cantarea peste 1600 kg. De aici si nevoia de a tine motorul supraturat, si sistemul de racire ce nu facea fata la acest lucru, si intr-un final, defectiunile frecvente cauzate de acesti 2 factori. Versiunile de export erau echipate cu unitati diesel de marca Rover ori Peugeot, care au mai redus din minusurile creatiei sovietice. O alta problema, comuna de fapt pentru multe masini rusesti din acele vremuri, era constructia depasita de timp.

Masini Rusesti GAZ 21

Masini Rusesti GAZ 24

Cele mai bune miniaspiratoare auto:  top 5

Succesorul lui Gaz 21 a fost modelul Gaz 24 Volga. Acesta s-a vindecat de majoritatea problemelor de care suferea predecesorul sau, insa in continuare era inaccesibil pentru cumparatorii de rand. Gaz 24 Volga a fost inlocuita de modelul 24-10, iar acesta de 31029. Toate 3 erau in esenta identice, chiar si motorul/motoarele cu care se echipau acestea, aveau la baza aceiasi unitate de propulsie, devoltata inca la inceputul anilor ’70. Brandul Volga si-a incetat existenta in anul 2010, cand de pe liniile de productie a fost scos modelul Siber, care la randul sau era o copie licentiata a lui Chryser Sebring.

La momentul actual, compania Gaz mai produce utilitara Next si cateva modele de autobuze si camioane ce au la baza componente de import.

GAZelle Next

Masini rusesti: UAZ

Intreprinderea Uaz a fost infiintata in orasul sovietic Ulyanovk in anul 1941, ca urmare a evacuarii din capitala Moscova, a uzinei auto numita in cinstea lui Stalin – ZIS. Initial, noua unitate de productie asambla camioane ZIS 5, care nu erau altceva decat o reproducere a camionului american Autocar Dispatch SA.

Primul model ce purta sigla UAZ pe el a fost utilitara UAZ 450D ce a fost lansata in anul 1958. Aceasta era dotata cu un benzinar de 2,4 l si 62 cai putere. A urmat apoi versiunea 452D cu un motor de 70 cai putere, iar in anul 1985 a debutat modelul UAZ 3303 ce era dotat cu un benzinar de 90 cai putere. Aceasta masina se produce si astazi la aceiasi uzina.

UAZ este o legenda pe teritoriul Rusiei, insa acest statut nu se datoreaza vreo unui model descris mai sus. In anul 1971, a fost lansat SUV-ul UAZ 469, ce a fost dedicat in mare parte fortelor armate ale URSS. Acesta se echipa cu un benzinar de 75 cai putere si tractiune integrala. Automobilul s-a dovedit a fi foarte fiabil , dar mai ales, foarte bun in off-road. Totusi, problemele care urmareau marea majoritate de masini rusesti, puteau fi intalnite si pe renumitul 469. Cea mai grava dintre ele era insuficienta de putere a motorului si din nou, automobilul nu era accesibil pentru cumparatorii de rand. In anul 1985, acest model a fost supus modernizarii. A fost imbunatatita transmisia, motorul a mai primit 5 cai putere, iar in habitaclu a fost montat un incalzitor mai eficient. UAZ 469 a fost scos din productie in anul 2003.

Masini Rusesti UAZ 469

Astazi, uzina din Ulyanovsk are in portofoliul sau doar 2 modele: UAZ 3303 si mai noul UAZ Patriot. Ultimul a fost lansat in anul 2005 si are la baza mai multe componente de import, printre care cutia de viteze din Coreea, sistema de frane din Germania,  sistemul de directie din Italia, chiar si una din motorizari este un diesel Iveco de 113 cai putere.

SUV Rusesc UAZ Patriot

Masini rusesti: Moskvich

Moskvich a fost infiintat in anul 1930 chiar in capitala URSS – Moscova. Initial uzina producea automobile cu denumirea KIM, care erau copii autorizate si nu prea de pe modele Ford, in special de pe sedanul Perfect. Prima masina de marca Moskvisch a fost lansata in anul 1947, purta indexul 400 si era in esenta un Opel Kadett prezentat inca in 1938.

Modelul cu adevarat popular a celor de la Moskvich a fost berlina 408. Aceasta avea la baza sedanul Opel Kadett A, ce a fost lansat in 1964. Modelul 408 era dotat cu un benzinar de 1,4 litri si 60 cai putere. Curios e faptul ca aproape simultan cu 408 a fost lansat si modelul 412, care se deosebea printr-un motor mai mare si mai puternic. Nu e clar de ce conducerea uzinei a decis lansarea unui alt model si nu a unei noi versiuni pentru deja existentul 408. Modelul 412 se echipa cu un motor pe benzina de 1,5 litri ce dezvolta 75 cai putere. Un rezultat mai mult decat satisfactor pentru acele timpuri, mai ales pentru industria auto din URSS. Ar fi totusi de facut o mica mentiune. Unitatea pregatita pentru modelul 412, semana dubios de tare cu propulsorul BMW M10, construit de bavarezi in anul 1962, adica cu 5 ani inaintea lui 412.  Au urmat apoi modelele 2140 si 2140SL, insa acestea se deosebeau de predecesoarele lor doar prin unele elemente stilistice.

Cele mai bune anvelope de vara 2015

Masini Rusesti Moskvich 408

Masini Rusesti Moskvich 412

Primul model cu adevarat nou, a fost lansat la 22 de ani dupa berlina 408. Moskvich 2141 a debutat in anul 1986. Hatchback-ul 2141 avea la baza proiectul modelului americano-francez Simca 1307. Inginerii sovietici au lucrat un pic la design, la suspensiile francezului, care s-au dovedit a fi complicate in productie si la spatiul de sub capota, care in versiunea s-a originala nu putea primi motoarele existente atunci in URSS. Mai mult, sovieticii achizitionau din Franta pentru noul model, propulsoarele Renault F3R ce livrau 113 cai putere si din SUA unitatile diesel Ford-XLD418. Automobilele dotate cu aceste motoare erau mult mai atractive pentru cumparatori, insa pretul destul de mare si calitatea generala destul de proasta, nu au permis dezvoltarea ulterioara a companiei.

Masini Rusesti Moskvich 2141

Modelul 2141 a fost modernizat in anul 1998, iar in anul 2002, dupa cativa ani de criza, productia in cadrul uzinei Moskvich a incetat definitiv. In anul 2006 intreprinderea ce producea masini rusesti si-a incetat existenta. La momentul actual, pe teritoriul fostului gigant industrial se asambleaza modelul Renault Logan – Dacia Logan facelift.

[plulz_social_like width="350" send="false" font="arial" action="like" layout="standard" faces="false" ]

Citeste si:

Prima masina – care a fost primul automobil din istorie

Masini rusesti

Galerie de Imagini

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *