Home » Top 10 camioane rusesti si sovietice: regii drumurilor celui mai mare stat din lume » Top 10 camioane rusesti si sovietice: regii drumurilor celui mai mare stat din lume
Cu ceva timp in urma, am vazut ca cel mai mare stat din lume nu este tocmai priceput la productia de masini – mai mult detalii aici. Astazi, ne-am concentrat atentia asupra camioanelor produse in fosta URSS si actuala Federatie Rusa, creand un top cu cele mai bune camioane rusesti si sovietice
1. AMO-F-15 – primul camion fabricat in proaspat creata Uniune Sovietica. Primele unitati ale acestui vehicul au fost contruite in anul 1922. Pana in 1924, AMO-F-15 a fost supus unor teste de anduranta, ca apoi, vehiculul sa intra in productia de serie ce a durat pana in 1931. E de mentionat totusi, ca primul camion sovietic este in plan tehnic o clona a lui Fiat 15 Ter. Automobilele erau dotate cu un benzinar in 4 pistoane, ce avea o cilindree de 4396 cm3 si livra 35 cai putere.
2. GAZ AA – acest camion a fost unul din fauritorii victoriei URSS in cel de-al doilea razboi mondial. Scos la lumina zilei in anul 1932, GAZ AA este in esenta o copie a lui Ford AA. Camionul sovietic se dota cu un benzinar de 3,3 litri, ce livra aproximativ 40 cai putere. GAZ AA, era apreciat pentru fiabilitatea sa, dar mai ales pentru faptul ca putea rula chiar si pe kerosen. De la lansare si pana in momentul scoaterii din productie in 1950, au fost fabricate aproape 1 mln unitati de GAZ AA.
3. ZIS 5 – produs intre 1933 si 1958 si inspirat de camionul american Autocar Autodispatch SA, ZIS 5 era insarcinat sa transporte in timpul celui de-al doilea razboi mondial, lansatorul de rachete BM 13, supranumit Katyusha. Camionul sovietic era propulsat de un motor pe benzina de 5,5 litri, capabil sa livreze 75 cai putere. Acesta era copiat si el in mare parte de pe o versiune a motorului american Hercules, fiind doar adaptat la calitatea mai proasta a lubrifiantilor si combustibililor din URSS. Adaptare pe care sovieticii o numeau cu mandrie modernizare.
Senzori de parcare ieftini: recomandari si pareri
4. GAZ 51 – primul camion sovietic de dupa cel de-al doilea razboi mondial. GAZ 51 era menit sa contribuie la renasterea agriculturii sovietice. Automobilul era dotat cu un motor pe benzina de 3,5 litri, capabil sa produca 70 cai putere. Agregatul era o dezvoltare a unui propulsor Dodge, lansat inca la sfarsitul anilor ’20. Gaz 51, a devenit cel mai popular camion sovietic de dupa cel de-al doilea razboi mondial. Mai mult, acesta era produs si inafara URSS-ului. Spre exemplu, in Polonia Socialista, Gaz 51 era cunoscut drept FSC Lublin 51, fiind produs in localitatea poloneza Lublin.
5. ZIS 150 – o clona a camionului International Harvester K-7. De data asta insa, sovieticii nu au incercat sa ascunda acest fapt. Mai mult decat atat, in primii ani de productie, cabinele lui ZIS 150 erau fabricate in SUA si apoi livrate in URSS. Truck-ul sovietic s-a aflat pe liniile de productiie intre 1947 si 1957, timp in care au fost asamblate peste 770.000 unitati.
6. ZIL 130 – Dupa ce uzina ZIS, a fost redenumita in ZIL, s-a luat decizia de a inlocui modelul ZIS 150 cu ceva mai modern si mai eficient. Astfel, in anul 1956 a inceput dezvoltarea unuia din cele mai reusite camioane rusesti. Ca prima sursa de inspiratie pentru viitorul automobil a servit Ford F-600. Totusi, componentele tehnice ale masinii apartin aproape in totalitate inginerilor sovietici. ZIL 130 avea sub capota un benzinar V8 de 6,0 litri ce oferea 150 cai putere. Camionul a fost considerat destul de reusit, fiind tinut pe liniile de productie fara modificari pana in 2010. Cred ca e deprisos sa mai spun ca in ultimii 20 de ani ai existentei sale, ZIL 130 era clar depasit de timp. Respectiv, nici nu e de mirare ca uzina de ceva vreme nu mai produce nimic. S-au tot incercat diferite parteneriate ba cu chinezi, ba cu italienii de la Fiat, dar birocratia si coruptia ruseasca iau facut cei ce erau de acord sa investeasca in monstrul industrial de langa Moscova, sa-si faca bagajele. Conducerea Rusiei anuntasera acum vreo 3 ani ca a eleborat un plan de salvare a lui ZIL, dar ultimele evenimente, releva ca uzina este in plin proces de taiere si trimitere la fier vechi.
Cel mai bun ulei pentru cutia de viteze: sfaturi
7. GAZ 66 – lansat in anul 1964 si produs pana in 1999, GAZ 66 a fost cel mai popular camion din armata sovietica si apoi ruseasca. Popularitatea se datora in mare parte distributiei masei de 50 la 50, respectiv automobilul putea usor fi desantat cu parasuta. Aici insa, avantajele lui GAZ 66 se cam termina. Camionul ara dotat cu un benzinar in 6 pistoane ce livra doar 115 cai putere, fiecare denivelare a reliefului fiind un motiv foarte bun pentru propulsor sa intre in fierbere. Mai mult, amplasarea cutiei de viteze undeva in spatele cabinei, transforma fiecare schimb de treapta intr-un exercitiu de gimnastica artistica.
8. Ural 375 – un camion sovietic cu tractiune integrala ce a fost folosit pe larg in armata URSS-ului incepand cu anii ’60. Tractiunea pe 3 punti, si masa maxima admisa mare, l-au recomandat pe Ural 375 din prima drept un camion de neinlocuit. Totusi, la scurt timp de la lansare, au inceput sa iasa la iveala punctele slabe ale masinii. Toate in esenta faceau trimitere la motorul din dotare. Benzinarul V8 de 7.0 litri si 180 cai putere, nu doar ca ceda foarte des, mai si consuma peste 60 de litri de benzina la 100 de km . Din aceasta cauza, Ural 375 a fost supus unor procese de modernizare, rezultatul fiind aparitia in 1977 a modelului 4320 cu motor diesel de 210 cai putere. Acesta, la moment este unul din cele mai populare camioane rusesti, fiind in productie de peste 30 de ani, si suferind doar unele modificari stilistice de-a lungul timpului.
9. Kraz 255 – o legenda a industriei auto sovietice si ucrainesti. Acest camion era utilizat in armata, pe pistele de decolare pentru tractarea avioanelor, in paduri, pe santierele de constructii etc. Kraz 255 era dotat cu un motor diesel de aproape 15 l, ce livra 240 cai putere. Totusi, nu era o mare onoare sa fii soferul acestui automobil. Camionul ucrainean avea cabina din lemn si captusita cu tabla, respectiv iarna era foarte frig in ea. Directia nu era asistata in nici un fel, iar fiecare intersectie era intampinata de conducator cu cateva urari de sanatate pentru constructorii masinii. Kraz 255 a fost produs din 1967 pana in 1994, dupa care a fost inlocuit de Kraz 260.
10. Kamaz – in principiu, putem afirma ca „cel mai bun camion din uniunea sovietica” este insasi marca Kamaz. Primul Kamaz a fost lansat in Rusia sovietica in anul 1976. Este vorba despre modelul 5320, ce era dotat cu un motor diesel de 210 cai putere si putea transporta 20.000 kg. Ar trebui insa sa mentionam ca unul din cele mai bune camioane rusesti si-a inceput drumul sub pavilionul ZIL, unde dezvoltarea viitorului model incepuse inca in anii 60, in calitate de prototip fiind utilizat camionul american Interantional COF 220.
Uzina Kamaz produce in continuare camioane sub propriul brand, dar cu tehnologii americane si germane. Este vorba in primul rand de motoarele Cummins si cutiile de viteze ZF.
Camioane rusesti
Citeste si:
Cea mai fiabila masina sh pentru 2015 in Germania